Analytiikkaprojekteja jo hetken tehneenä törmäämme aika usein kysymyksiin projektin toteutuksesta ja kestosta. Kysymykset ovat hyvin aiheellisia, ja onkin oleellista, että asiakas ymmärtää mitä odottaa projektin aikana. Tästä syystä tulemme keräämään blogiimme muutamia huomioita analytiikasta ja siihen liittyvistä asioista. Tässä niistä ensimmäinen: alkukartoituksen tärkeys.
On olemassa kahdenlaista analytiikkaa:
- Analytiikkaa joka on helppo kääntää päälle, ja joka auttaa yrityksen toimintaa jonkin verran
- Analytiikkaa joka käsittelee monimutkaisempia mittauksia, mutta jolla on usein enemmän merkitystä yrityksen toiminnalle
Datan kerääminen kääntyy päälle melko nopeasti: Google Analytics-tilin ja mittauskokonaisuuden luomisen, datastriimien konfiguroinnin, Google Tag Managerin asennuksen sivuston lähdekoodiin, säilön ja GA4 konfiguraation luomisen ja testaamisen debug-näkymän avulla, sekä julkaisemisen jälkeen data siirtyy Google Analyticsiin. Tämän jälkeen konversiot voidaan kääntää päälle ja valmiit raportit näyttävät millä sivuston sivulla kävijöitä on ollut eniten. Lisäksi näkyvillä on muita valmiiksi tehtyä raportteja, kuten mistä maista sivulle on tullut liikennettä ja ovatko sivuston istunnot syntyneet orgaanisen haun tuloksena. Tämä saattaa riittää joillekkin -ja hyvä niin.
Usein yritykselle merkityksellisempi raportointi liittyy kuitenkin ihmisryhmien ja sivuston rakenteeseen perustuvaan mittaamiseen. Otetaan esimerkiksi analytiikka, jossa halutaan mitata sivustolla olevien erilaisten tuotesivujen kiinnostavuutta suomalaisten nuorten keskuudessa, jotta tuotesivuille voidaan ohjata mainoskampanjoita. Oletetaan että kiinnostavuutta mitataan tietyllä tuotesivulla käytetyn ajan mukaan poistaen ryhmästä käyttäjät joiden liikenne ei synny Suomesta, ja jotka eivät ole iältään 17-25 vuotiaita. Tähän tarvitaan dataa joka löytyy suoraan Google Analyticsistä, dataa Google Ads-palvelusta sekä dataa joka pitää mitata sivustolle asennettavalla JavaScript kielellä. Jälkimmäinen vaatii ohjelmointitaitoja, sekä melko syvällistä ymmärrystä selainten toiminnasta. Tarvittava luotavien raporttien määrä vaihtelee muutamasta kymmeniin, riippuen mitattavien ryhmien määrästä. Lisäksi oleellista on tarvittavan analytiikka-datan riittävä määrä, jonka keräämiseen voi ajallisesti kulua viikkoja tai kuukausia. Mahdolliset virheet tai puutteet analytiikan keräämisessä huomataan viiveellä, ja niiden korjaamisen jälkeen joudutaan taas odottamaan. Usean korjauskierroksen jälkeen analytiikkaprojekti voi viivästyä huomattavasti. Huomiota kannattaa myös kiinnittää siihen, miten analytiikka-dataa käytetään: Google Analyticsissä istuvat raportit eivät auta yrityksen toimintaa, jollei niitä seurata aktiivisesti ja niitä käytetä säännöllisesti yrityksen johdossa. Tämä yleensä tarkoittaa raporttien ajastamista, niiden yhdistämistä kohdeyleisön tarvitsemaan muotoon ja automaattista lähettämistä esimerkiksi markkinointijohtajan sähköpostiin.
Kun siis ostat analytiikkaa, on tärkeää ymmärtää ja miten analytiikka palvelee yritystäsi ja sen toimintaa. On suht helppo “konffata analytiikka päälle”, mutta tämä ei takaa että tulokset auttavat esimerkiksi yrityksen markkinointiosastoa tai mainoskampanjien kohdistamista sivuston oikeisiin osiin. Tämän vuoksi me Advantella keskitymme alussa yrityksesi toiminnan ymmärtämiseen, ja selvitämme yhdessä kanssasi millainen analytiikka palvelee sinua parhaiten.